Το κυκλοφοριακό μείζον πρόβλημα της εποχής

1. Με την υπ’ αρ. 3/ 4.1.2011 απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Δήμου Βόλου ανοίγει δημόσιος διάλογος για το κυκλοφοριακό της πόλης, που αφορά το σύνολο των αστικών μετακινήσεων (ΙΧ, ΜΜΜ, ποδήλατα και πεζοί). Στο πλαίσιο και της Σύμβασης του Άαρχους[1] (Ν. 3422/2005), θεωρούμε ότι οι δημότες του ενιαίου πλέον Δήμου Βόλου δικαιούνται και οφείλουν να συμμετέχουν στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων που αφορούν τέτοια κρίσιμα θέματα όπως το κυκλοφοριακό, να ενημερώνονται, να συζητούν, να καταθέτουν προτάσεις και να συμβάλλουν στην τελική πρόταση.

Με την ανωτέρω απόφαση συγκροτήθηκε 3μελής Επιτροπή από τους συναρμόδιους Αντιδημάρχους, κ.κ. Η. Ξηρακιά, Ν. Μόσχο και Π. Πελεκάνο, οι οποίοι, από κοινού με τον Δήμαρχο κ.Π.Σκοτινιώτη,  επιμελήθηκαν την πρόταση που παρουσιάστηκε στην Εκτελεστική Επιτροπή.

Αντικείμενο της παρούσας πρότασης προς διαβούλευση είναι κατά βάση η χωρική ενότητα του κεντρικού ιστού της πόλης του Βόλου. Πρόθεση μας είναι, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιομορφίες όλων των συνενούμενων Δήμων, να ακολουθήσει, σε δεύτερη φάση, πρόταση για τις αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε όλες ενότητες.

2. Ο Βόλος, όπως όλες οι σύγχρονες αστικές πόλεις, υποφέρουν από το κυκλοφοριακό. Δυστυχώς η πληθυσμιακή έκρηξη του αυτοκινήτου έχει κατακλύσει τους δημόσιους χώρους και έχει προκαλέσει δυσεπίλυτα προβλήματα στις πόλεις. Η σημερινή κατάσταση στο εμπορικό κέντρο του Βόλου, σ’ ότι αφορά τις αστικές μετακινήσεις (πεζοί, κίνηση αναπήρων, ΙΧ, ποδήλατα, μέσα μεταφοράς, πεζόδρομοι, parking κλπ) δεν διευκολύνει τη λειτουργία και τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης, γι’ αυτό και πρέπει να τολμήσουμε   την «ανατροπή» της.

Η προεκλογική μας δέσμευση ήταν ρητή και συγκεκριμένη : «Στοχεύουμε στη ρύθμιση της κίνησης των οχημάτων και στη δημιουργία υποδομών, ώστε να αποθαρρύνεται η χρήση των ΙΧ στο κέντρο της πόλης και να είναι η πόλη και τα χωριά εύκολα προσβάσιμα με δημόσια μέσα μεταφοράς και φιλικά προς τον πεζό, τον ποδηλάτη και τον συμπολίτη μας με κινητικά προβλήματα»

Οι γενικές αρχές της Βιώσιμης Κινητικότητας και της Ήπιας Κυκλοφορίας στοχεύουν στη μείωση των μετακινήσεων, την ελεύθερη ροή με χαμηλή ταχύτητα και στη με τεχνικά μέσα αποτροπή της παράνομης στάθμευσης.

3.         Γνωρίζουμε ότι το κυκλοφοριακό συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής στην πόλη. Μετά από εργαστηριακές μετρήσεις και μελέτη που συνέταξε το ΑΠΘ, αποδείχθηκε ότι η πιο σημαντική πηγή αερορύπανσης του ΠΣ Βόλου είναι το κυκλοφοριακό, με συνολικό ποσοστό συμμετοχής (συμπεριλαμβανομένης της επαναιώρησης της σκόνης) που φτάνει το 65%. Γνωρίζουμε επίσης, από έρευνες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ότι η ηχορύπανση, που συνδέεται άμεσα με το κυκλοφοριακό και άλλες λειτουργίες της πόλης, επιβαρύνει την υγεία των συμπολιτών μας.

Περαιτέρω οι δημόσιοι χώροι έχουν καταληφθεί από παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα που δεν επιτρέπουν την ομαλή κυκλοφορία στους κεντρικούς δρόμους, τα πεζοδρόμια, τους πεζοδρόμους και δεν διευκολύνουν τους πεζούς και τους συμπολίτες μας με αναπηρία, ενώ οι πεζόδρομοι έχουν καταληφθεί από τραπεζοκαθίσματα και ζαρντινιέρες.

Τα ανωτέρω διαμορφώνουν μια κατάσταση ιδιαιτέρως επιβαρυντική για την ποιότητα ζωής του δημότη, συνεπώς απαιτείται άμεση και ριζική αντιμετώπιση.

Η μία μετά την άλλη οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και όλου του κόσμου επικαιροποιούν διαρκώς όλο και πιο αυστηρά μέτρα για να διευκολύνουν τη βιώσιμη κινητικότητα (από τη επιβολή διοδίων για είσοδο στην πόλη μέχρι τη δημοπράτηση των πινακίδων κυκλοφορίας). Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, γι’ αυτό και δεν πρέπει να καλλιεργούνται ανεδαφικές προσδοκίες, ότι με κάποιο οδικό έργο ή με τη λήψη κάποιων μέτρων, που δεν θα ενοχλήσουν κανέναν, θα λύσουμε οριστικά το πρόβλημα. Το κυκλοφοριακό θα πρέπει να μας απασχολεί διαρκώς. Η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου είναι ανάγκη να επεξεργάζεται διαρκώς νέα στοιχεία για νέες διορθωτικές κινήσεις.

Πριν αποφασίσουμε για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, επιβάλλεται  να συμφωνήσουμε για το πιο είναι το όραμά μας για το νέο Δήμο Βόλου. Η ιστορία της πόλης μας, η παραγωγική της φυσιογνωμία, η γεωγραφική της θέση στον ελληνικό χώρο, το φυσικό περιβάλλον, οι οικισμοί των Δήμων που συνενώθηκαν, οι δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές που διαθέτει, μας δίνουν το δικαίωμα να οραματιζόμαστε το Βόλο του μέλλοντος ως μια πράσινη τεχνόπολη, ως μια πόλη δηλαδή που θα κερδίσει το στοίχημα της νέας ψηφιακής εποχής και της περιβαλλοντικά βιώσιμης ανάπτυξης, με υποδομές και ποιότητα ζωής που θα αποτελούν πόλο έλξης για σύγχρονες επενδύσεις και ευχάριστη μόνιμη διαμονή ή φιλοξενία. Μια ανθρώπινη πόλη, ωστόσο, έχει ανάγκη από κατάλληλους και ελκυστικούς, για τους δημότες και του επισκέπτες της, δημόσιους χώρους που αλλάζουν το τοπίο, που αναδύουν την ιστορία και τον πολιτισμό της και γίνονται ο αγαπημένος τόπος συνάντησης. Αυτό δεν μπορεί να κατακτηθεί χωρίς να λύσουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα που επηρεάζει το σύνολο της κοινωνικής και οικονομικής ζωής.


[1] Υπογράφηκε στο Ααρχους της Δανίας την 25.6.1998

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s